søndag 3. april 2011

Museumsgjenstander



I bestemors hus finnes gjenstander som også finnes på museum.  I dag tilbrakte vi dagen på Maihaugen, sammen med Erika, Elise og fotoapparatet.  Vi reiste først etter suppekjøttet var satt til koking, sånn at  det skulle bli deilig å komme hjem til nesten ferdig middag.  For å gjøre det hele litt mer spennende for jentene på tur laget vi fotokonkurranse mellom oss fire.  Alle hadde egne apparat med - og alle knipset i vei.  Jeg tror jeg vant!  På museum er det gøy å være, for store og små.  Maihaugen er fasinerende og spennende hver eneste gang, og tro meg, jeg har vært der noen ganger.  Jeg har til og med jobbet der.  Selv om jeg den gangen gikk uttallige runder som vakt i de gamle verkstedene er det like fasinerende å gå der igjen og igjen.  Plutselig ser jeg noe jeg ikke har sett før, og der stod også makene glass og karaffel som vi har hjemme.  Gjenstander laget på Hadeland glassverk, og slipen kalles Oliven.  Litt skremmende at det man har i huset også står utstilt på museum, men jeg iler til for å fortelle at jeg er glad i gamle ting.  Jeg hørte en gang:  "de vakreste hjem blir til over tid"  - det liker jeg!  Det å sette sammen gamle og nye ting er utrolig spennende og utfordrende.  Det blir så fint når en klarer å skape en helhet og en harmoni.  Like vakkert som når gamle og unge møtes.  Sånn som det ble litt senere på dagen.  Neri og lille Casper kom på middag, mens mamma Lene måtte jobbe.  Søndagssuppen smakte godt og mettet alle.  Trøtte og fornøyde etter dagen er det en tid for alt, Casper susser og klemmer bestemor og bestefar - også senker roen seg i bestemors hus.  Fullt av gamle museumsgjenstander :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar