lørdag 2. april 2011

Min aller beste sjokoladekake

  • 150 g smør eller margarin
  • 300 g sukker
  • 3 egg
  • 1/4 ts salt
  • 2 ts vaniljesukker
  • 1 dl kaldt vann
  • 1 dl rømme (35%)
  • 4 ss kakao
  • 3 ts bakepulver
  • ca 240 g hvetmel
Rør smør og sukker lett og luftig.  Tilsett eggene og det tørre vekselvis med vann og rømme.  Hell røren i en godt smurt, rund kakeform (24 cm diameter) og stek kaken ved 180 grader i ca 45 minutter.

Fyll:  300 g melis, 100 g smør, 1/2 plate kokeskjokolade, 2 ss sterk kaffe, 3 ts vaniljesukker (romessens, men det bruker ikke jeg)

Rør smør og melis lett og luftig.  Smelt sjokoladen og tilsett kaffe.  Bland alt i smørkremen.  Del kaken  og ha krem inni og utenpå hele kaken.

4 kommentarer:

  1. SÅNNE SJOKOLADEKAKER LIKER VI !!!!!

    SvarSlett
  2. Denne skulle jeg gjerne ha smakt. Selv er jeg ikke noe flink til å bake. Bare spør min datter ;)

    SvarSlett
  3. Mener du 50 gram kokesjokolade eller 100 gram?

    SvarSlett
  4. Jeg mener 50 g, da en hel plate er 100 g 😊

    SvarSlett