søndag 15. mai 2011

Mat samler sjeler....


"kjøkkenet et hjemmets hjerte" hadde Lola ofte sagt til ham.  "Når et hjem har et varmt og travelt kjøkken, kan du være sikker på at de som bor der er sunne og sterke"  (fra romanen Mofongo av Cecilia Samartin)


Idag har det vært varmt og travelt på kjøkkenet mitt.  Startet dagen med å lage frokost og bød på en deilig omelett med tomater, løk, paprika og strimlet spekeskinke.  Når benken var ryddet etter frokosten, gikk jeg igang med forberedelsene til 17. mai.  Har bedt alle barna og barnebarna og generasjonen over... så her var det bare å svinge seg i valsen.  Nøttekake passer godt til 17. mai, særlig litt varm med is til - så jeg startet med den.  Deretter satte jeg en stor søt hvetedeig til heving, oppskrift finnes her:  Søt hvetedeig - grunnoppskrift   Senere ble denne omdannet til en stor kringle fylt med eplesyltetøy med et lite dryss kanel inni.  Fikk også to hele stekebrett med kanelsnurrer av samme deigen.  Det formelig dampet rundt meg, med varme fra stekeovnen, nybakst på benken og oppvaskkummen fylt med varmt zalovann. Da kom også det første besøket inn døra (mamma og pappa) - og nybakte kanelsnurrer med melis på fikk føtter å gå på.....Solen varmet på ruten, men så  plutselig hølja regnet ned - og besøket satt en stund til for å vente på oppholdsvær da Neri og Casper også dukket opp.  Litt kaffe og ferske kanelsnurrer gikk ned på høykant der også... men Casper var ikke helt fornøyd.  Han undersøkte skuffene til bestemor, og jammen fant han ikke en liten eske med rosiner (der de pleier å ligge).  Det ble oppholdsvær og noen ruslet hjem....Jeg startet etterhvert på søndagsmiddagen.  Nakkekoteletter, nypoteter, ny kål og tyttebærsyltetøy.  Det ble dekket til seks...Etter middag ble det en liten lesestund på bestemor og Casper, mens Kurt ryddet kjøkkenet.  Før han var ferdig hørte jeg flere stemmer fra kjøkkenet.  Da hadde broren min og yngste sønnen hans plutselig dukket opp.  Kaffen ble satt på igjen.  Jeg stupte ned i fryseren, tok opp både kaker og is, så ble det hyggelig ettermiddagskaffe rundt bordet.


Jeg er ikke så sikker på om alt vi har puttet i munnen er av det sunne slaget, men jeg vil gjerne tro at travelheten, de gode samtalene, susser fra barnebarn og latter rundt kaffebordet er helsebringende.  Her har vi hvertfall samlet sjeler idag - både rundt kaffebord og middagsbord.  Kjøkkenet har vært hjemmets hjerte.... og det pulserende livet i heimen gir en god følelse langt inn sjelen.  Jeg kjenner meg sunn og frisk - og gleder meg til 17. mai.  Da kommer det enda flere...

2 kommentarer:

  1. Høres så hyggelig ut!!
    Her er det grilling for to på gang, og det er egentlig rimelig kos det og, selv uten strålende sol.

    SvarSlett
  2. høres veldig koselig ut, kos dere masse i morgen Lise,med familie og masse godt å spise. her blir det grilling med familie, gleder oss til det :) hilesen Lill

    SvarSlett