torsdag 19. mai 2011

La humla suse.....

Ambisjonene var store når jeg kom hjem idag. Alene hjemme med Erika og Elise.  Det ble sen middag, da jeg ikke var hjemme fra jobb før klokken halv seks.  Når middagen var fortært var det et par aviser som skulle pløyes.  Jentene ville dusje og hår skulle flettes... så ble det stille i 2.etg.  Der ligger de, englene, og venter på krøllene som skal komme iløpet av natten, når håret tørker med stramme fletter i.  De drømmer om sommer og sitrer av forventinger til en ny dag imorgen.  Det var en viss skuffelse å lese i ansiktene når jeg sa at det var ikke spådd så vakkert vær imorgen, selv om himmelen var skyfri nå.  Etter nattasuss og klem gikk jeg ned igjen for å gjøre litt, men arbeidslysten var plutselig borte. Jeg har imidlertid kjøpt meg en barnebok.  "Marie og de viktige tingene" heter den.  Skrevet av Tina Mortier og illustrert av Kaatje Vermeire.  Må innrømme at jeg kjøpte boka på grunn av illustrasjonene.  Vakre inspirerende bilder med mange detaljer i en slags collage teknikk.  Boka handler om Marie og Maries bestemor.  Bestemor er Maries beste venn.  Marie og bestemor klatrer i kirsebærtreet og skriker til fuglene, de vitser og spiser godterier til de er helt sammenklistret av sukker og kakesmuler.  Sånn er det å være bestemor.  Jeg kjenner godt til seige never som klistrer seg sammen og lager fingermerker overalt.  I bestemors hus er det godt synlig når det er barnebarn på besøk.  I tillegg synes det ganske godt etter Erika og Elise også...  men nå  i forsommerkvelden blomstrer kirsebærtreet i hagen.  Ingen klatrer i det.  Her er det helt stille nå.  Ingen på besøk og jentene sover.  Lekene ligger pent i kurven - og kakene ble stort sett fortært den 17.mai og resten i går.  Jeg får tid til å tenke over de viktige tingene......Det er godt å la humla suse, la klesvasken ligge og vite at husarbeidet ikke går noen steder.  Jeg tror akkurat det er av de viktige tingene  - nemlig og ta seg tid til å glede seg over livet og alle gode mennesker som jeg er så utrolig glad i, særlig med sukker på :))  Bruker man tid på å tenke på de viktige tingene får man ikke tid til å gjøre noe annet, så da må jeg la humla suse....det er egentlig helt herlig!

2 kommentarer:

  1. Så det er humla man skylder på?? Jeg holder hvertfall på med bare viktige ting :)

    SvarSlett
  2. Det er viktig å ta vare på humlene - de begynner å utryddes! De finnes i mange varianter og arter også. Nei, la dem suse så lenge det går :-)

    SvarSlett