mandag 9. april 2012

Eggende påske....

Jeg skrev ikke i hytteboka iår.  Fant ut at den antageligvis blir utdatert, og at det er på bloggen eller FB jeg senere kan lese om påsken i 2012.

For det første er man jo ofte interessert i været.  Hva slags vær hadde vi ifjor?  Gikk vi på ski?  Hvem hadde vi på besøk etc.etc....

Så her kommer en oppsummering av vår herlige påske, hvor vi tilbrakte mesteparten av tiden på hytta.

Det hadde nesten vært sommervarme uka før påske, og snøen hadde smeltet.  Det var ikke mye igjen av skiløypene - så vi satset rett og slett ikke på ski.  Det var imidlertid fint å gå på beina.  P.g.a. kalde netter  var det fint skaraføre, så fine turer ut i naturen ble det likevel.

Dette bildet ble tatt grytidlig en morgen jeg var ute å så etter orrhanen.  Jeg så en som satt i toppen av en  furu å spilte også :-)  


Det var utrolig mange isformasjoner pga kulden.  Det tinte og rant i sola, men frøs på om natten.

Det ble noen spennende og fine turer i skogen.  Les mer  her




Vi påskepyntet selvsagt hytta, og laget eggelikør som vanlig.  Oppskriften finner du her .  Den er veldig god ;-)


Dette er en rar dings, som jeg kjøpte på en antikvitetsforretning for mange år siden.  Visste ikke da hva den skulle brukes til.  På do på hytta har jeg imidlertid mange blader, og som regel god tid til å titte i disse.  I et av matbladene jeg hadde der så jeg akkurat makne "duppeditter", og med en beskrivelse av hva de ble brukt til.  De er engelske, og ble brukt til å lage en eggerett i.  En morgen ville jeg forsøke.  Jeg tok en liten smørklatt i bunnen, klippet opp noen få strimler med spekeskinke, pisket ett egg og blandet med litt fløte og litt salt.  Så satte jeg hele koppen opp i kokende vann i 10 min.  Det er en ring på toppen, så den er lett å fiske opp når den er ferdig.  Innholdet ble spist sammen med brød, og smakte kjempegodt!

Siden det var dårlig med skiføre hadde jentene med seg sykler.  De syklet masse, blandt annet tur til mormor og boppa i Slangen.  Selv brukte jeg beina de 7 kilometerene, hvor vi ble bedt på deilig middag og kos, som vanlig :-)



Til gjengjeld bad vi mor og far (mormor og boppa) til middag på påskeaften.  Vi pyntet påskebordet og serverte lammestek.  Det ble et hyggelig og godt påskemåltid.



1. påskedag kommer disse hattene frem.  De har søstra mi heklet til Monas konfirmasjon for mange år siden, og de ble brukt som bordkort.  Noe som tilsier at vi har en hatt hver.  Vi er ikke lengre sikre på hvem som er hvem sin, men noen foretrekker noen fremfor andre...


Det er mulig de synes de er kledelige :-))  Litt små kanskje?  Og de er ment å ha på eggene!


Summa summarum:  En avslappende herlig påskeferie, med lite snø i fjellet.  En god del sol, litt vind og kaldt klarvær om natten!  Vi har koset oss masse!


1 kommentar: