onsdag 25. april 2012

Kaster vi barn i søpla?


Idag kom jeg over en tegneseriestripe av Claire Bretècher.  Det er over 25 år siden jeg moret meg med tegneseriene hennes.  Jeg husker jeg leste og lo så øyet ble stort og vått.  En av historiene handlet om en mor som kom hjem med sitt andrefødte barn. Et barn som gråt mye og var vanskelig å tilfredsstille. Den litt eldre søsteren fulgte med på alle bestrebelsene til den slitne moren og utbrøt : "Men mamma kan vi ikke bare kaste`n i søpla?"  Moren tenkte seg litt om, før hun svarte: "Nei, man pleier ikke det"  Jeg kan ikke si at jeg noen gang har tenkt tanken på å kaste barna mine i søpla, men jeg var i en tilsvarende situasjon når jeg leste tegneserien, og jeg lo veldig ;-)  Etterhvert sa jeg spøkefullt til barna: "Er dere ikke snille, så kaster jeg dere i søpla!"  Denne spøken gjentok jeg nok vel mange ganger, uten å tenke meg noe særlig om.  Når eldste datter begynte på skolen fikk hun tvillinger i klassen.  På tur gjennom ginda hjemme passerte vi søplekassa og Andrine utbrøt:  "Mamma, de som har tvillinger har de to søplekasser de da?"
                                                                             _

Det vil jo si at jeg etterhvert burde hatt både to - eller kanskje fem søplekasser.  Utenfor huset står det tre.  Jeg sier ikke at noen skal kastes, men her i husstanden er vi fire med meg - så det er best å være snill!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar