søndag 4. desember 2011

Og alle hjerter gleder seg......




 Nå blomstrer Amaryllisen!  Nå skåler vi med akevitten!  Nå tenner vi tusen lys!  Nå deler vi ut klemmer og danser gjennom natten! Nå planlegger vi julegavene og åpner kalenderpakkene, nå smaker vi på rakfisk, ribbe og sylte!  Nå baker vi til jul, og har adventsstund med pepperkaker!  Nå fylles koppene med gløgg, og klementinene bugner på fruktfatet!  Nå henger vi opp julestjerna, bytter ut gardinene - og nå skulle vi aller helst ha vasket tak og vegger ( men det rekker vi kanskje ikke?) Nå forbereder vi juleavslutninger, og finner frem kostymer til skoleforestillinger og nisseteater!  Nå begynner vi å lete etter oppskriften til lussekattene, og de hvite lange kjortlene!  Nå samles vi rundt bordene i hyggelige familieselskap - og planlegger ett her hjemme den 17, med Andrine, Fredrik, Vetle, Didrik, Torje, Kari, Edvard, Neri, Lene, Casper, Matheo,  Erika og Elise og kanskje Martin og Marianne.  Vår "lille" familie :-)



Å dette kaller vi Å VENTE!  Det første lyset i advent tente vi for en uke siden - idag tente vi nummer to, med både regler og sang.  Kurt synes det tok litt av, da det begynte å minne litt om en bibeltime til frokosten....Det passet kanskje ikke så godt ettersom han smakte på akevitten igår?  Jeg rakk ikke å vente på noe den første uken i desember.  Jeg rakk derimot mye av det andre.  Julekonsert, julemesse på Maihaugen, julemesse med korsang på Vingrom, julebord på jobben, juleselskap hos mor og far, inntak av pepperkaker, klementiner og et par runder med gløgg.  Jeg har spist ribbe og smakt på sylta.  Jeg har skiftet ut blondegardinene med lilla fløyelsgardiner - og telysene har fått bein å gå på.  Jeg har pakket inn kaledergaver til jentene og begynt å planlegge julegavene.  Jeg fikk til og med lokket med meg Kurt på møbelforretninger og shopping igår ;-)  Slik at vi kan få det enda finere hjemme til jul.  Jeg har en tvkrok jeg ikke er fonøyd med - og jeg vil ha en egen liten arbeidsplass i en annen krok.  Nå blir dette i orden til jul!  Hurra!



Det er så mye tradisjon med jul, og vi liker å snakke om det.  På FB er det stadig påminnelser om det som skjer rundt i de tusen hjem, enten det er av det festlige slaget eller det er husmora som har vært i sving..... eller alle de ironiske kommentarene om hvor flinke vi er, og som noen ikke tåler å høre om.  Det er godt vi kan velge hva vi vil lese...    Skal jeg beskrive meg selv i førjulsmodus vil jeg gjøre det slik som jeg ble beskyldt for når jeg gikk på barneskolen. Min gamle "frøken" undret seg nemlig over når Lise skulle begynne å lære og ikke bare LEKE!  Jeg fortsetter å LEKE meg gjennom det jeg!!  Av og til leker jeg at jeg er litt flink og av å til leker jeg og koser meg skikkelig både i heimen og i selskapslivet!  Dette er virkelig en tid for kjærLEK også!  Alle tradisjoner og forventinger kan fort bli til stress og mas, men det trenger jo ikke å bli slik.  Det er så mye som går av seg selv.  Det blir mørkt om kvelden, og de små lysene skaper de gode stemningene.  Vi fyrer med ved, og stuene blir lune og gode.  Det blir en egen varme i førjulstiden som hjelper meg å slappe av, selv om jeg egentlig ikke har tid til det.  Julen er jo også et eksempel på at vi ikke er alene om å skape den.  Alle gjør litt... når stjerner og lys kommer opp i vinduene bortover i nabolaget, når julegata skinner og butikkene bugner av julegavepakninger og julete utstillinger, når julemusikken spilles på rodioen - så er det liksom et fellesskap som lager julestemning for alle - også de som ikke selv har tid eller overskudd til å gjøre alt helt på egen hånd.  Det er faktisk mulig at det lille jeg bidrar med også kan bidra til å glede andre..... jeg kan blogge og forsøke å være en inspirasjonskilde, jeg kan ta på meg min røde kjole og smile til folk rundt meg!  Jeg kan skrive på FB eller sende et julekort til noen jeg ikke har snakket med på lenge.  Jeg kan be noen hjem fordi jeg sannsynligvis har pepperkaker og gløgg i skapet.  Jeg kan vise andre at jeg gleder meg til jul, til fridager og julefeiring på hytta...Glede smitter og jeg kan glede meg så mye at 


                                                    ALLE HJERTER GLEDER SEG!
                                                                                




Så da er det bare å starte med alt det andre, som sikkert burde vært gjort for lenge siden.. vaske gulv og klær, stryke duker, tørke støv, bære ved, gå ut med søpla .... jeg kan jo ikke sette meg ned å vente, selv om det er ADVENT, men jeg gleder meg til jul :-)



2 kommentarer:

  1. Ida A. Stavestrand4. desember 2011 kl. 06:10

    Det er så koselig å følge med på deres små og store gjøremål, Lise. Vi kommer oppover en tur i jula, vi også. Det blir mine døtre, meg og fire hunder :) Tar igjen i hunder, det jeg mangler i familie, jeg :) Ha en koselig førjulstid. I
    Klem fra Ida

    SvarSlett
  2. Åjasså, er det muligens familiejulesamling jeg ikke har hørt om, men som jeg kanskje skal komme på? ;D

    SvarSlett